måndag 25 januari 2010

Har inte skrivit på ett tag - igen :-(





Tänkte jag skulle berätta lite om vad jag gjort sen jag skrev förra gången.

Jag har varit i Florida, på Universal Studios. Åkte Hulken igen - som jag berättade om på min kulturkvart förra året. Den var lika kul den här gången. Vi bodde på Hard Rock Hotel, alldeles bredvid Universal Studios nöjesparker, så vi kunde gå ut och in som vi ville. Vi var där 6 dagar i sträck:-)!

På nyårsafton hade vi hyrt en stor lyxbåt tillsammans med de andra svenskarna här på ön och deras släktingar. Vi hade inga släktingar nere på nyår, dom kommer först om en månad när det är sportlov hemma i Sverige. Det var jätte roligt att åka på båten och vi stannade till flera gånger och badade direkt från båten.

På kvällen på nyårsafton så firade vi tillsammans med de andra svenskarna och det var jätte mycket fyrverkerier, hela natten. De började redan dagen innan med världens fyrverkeri då vi kom hem från Florida! Det var jätte häftigt:-D! De sprängde våran brevlåda, det var inte lika roligt :-(, men vi hade ingen post i den då tror jag. Vi får nästan aldrig någon post, den är jätte försenad från Sverige, tar säkert 1½ månad att få den.

Vi var på bröllop också. Mamma och pappas svenska kompisar gifte sig på stranden. Det var ett jätte annorlunda bröllop än dom jag varit på hemma i Sverige. Dom gifte sig på stranden och mamma och pappa var bröllopsvittnen. Det var lite varmt att sitta ute men det blev skönare på kvällen när solen inte lyste lika starkt. På kvällen hade de bröllopsfest som höll på ända fram till på morgonen. Men brudparet åkte till ett hotell och sov. Jag och Felicia somnade på golvet.

Dagen därpå så åkte brudparet och alla gäster med en partybuss till en strand och hade beach-party med volleyboll, grillat kött och massor med bad. Sen dagen därpå åkte brudparet till Jamaica på bröllopsresa. Det är ganska nära. Våran barnvakt som heter Jenifer är från Jamaica, men hon pratar engelska också.

Förra helgen var vi till ett ställe där man kan se massor med sköldpaddor, både stora och små. Vi såg sköldpaddor, men vågorna var häftigast. Man kunde se regnbågen i vågorna. Det såg jätte coolt ut, men regnbågen syntes inte på bild sen, det var lite trist:-(.

I fredags var vi lediga från skolan eftersom det var val. Allting stängde och alla firade med flaggor på bilarna för att det var val. Jag vet vad partiet som vann heter, det fanns blå flaggor som de som är lokalbefolkning här på ön mest röstade på. Sen var det gula flaggor (dom vann) som holländarna mest röstar på. Sen fanns det gröna flaggor och orange. En bil med blå flaggor åkte efter oss hela tiden och tutade.

Den här veckan blir kort för vi är lediga på fredag igen. Då ska vi åka till ett hotell som heter Avila som är jätte fint och bada på deras strand och äta en fin lunch, mamma, jag och Felicia. Pappa är i Sverige och jobbar i 2½ vecka. Man får var där på vardagarna fast man inte är hotellgäst. Sen ska vi gå på bio någon kväll den här veckan. Men jag har så mycket läxor varje dag så vi kan inte göra så mycket på vardagarna efter skolan. Någon dag ska en klasskompis till mig som heter Ming, som är från Kina, komma hem till mig och så ska vi arbeta med en skolprojekt och bada i poolen. Jag har inte haft någon kompis hemma hos mig ännu så det ska bli jätte kul :-D, fast min bästa kompis här på Curacao heter Pepei och är från Holland, men han har inte varit hos mig ännu.

I februari kommer vi ha nästan som sportlov men det är för att det är karneval, så då är vi lediga i 9 dagar. Sen kommer farmor och farfar, pappas syster och hennes man och våra kusiner Arvid och Holger ner och hälsar på i nästan 2 veckor.

1 kommentar:

  1. Hej Pontus!

    Å vilka härliga bilder! Hur är det i skolan? Vilka ämnen har ni? Har du många nya kompisar?

    Här hemma är det fortfarande vinter, det är jättemycket snö på skolgården.

    Vi håller på med ett skrivprojekt som heter Robinson. Vi låtsas att vi är Robinsondeltagare i en svensk version av Robinson, ute i Stockholms skärgård. Om du vill kan du läsa vad vi gör på http://robinsonsthlm.pbworks.com

    Det är jättekul att läsa vad du skriver! Ha det så bra och hälsa familjen.

    Hälsningar Sandra

    SvaraRadera